De skotska spelutvecklarna Rockstar har nyligen färdigställt den senaste delen i av Grand Theft Auto.
Eftersom GTA IV att det sannolikt kommer bli årets mest hypade och ekonomiskt mest betydande händelse i den västerländska underhållningsindustrin är det lätt att glömma den otroliga fingertoppskänsla hos dessa spelutvecklare som skapat denna otroligt sofistikerade satiriska skildringen av ett fullständigt moraliskt bankrutt Nordamerika.
Trots att de kriminella miljöerna och den flagranta våldet är en betydande del av spelupplevelsen är det ändå inte dessa medialt sönderanalyserade beståndsdelar som gör upplevelsen av GTA mest minnesvärd. Det är istället den tragikomiska desperationen som förenar seriens lika huvudpersoner där de fångats i en kriminellt korrupt dystopi helt utan möjligheter att göra något annat än att delta i mardrömmen.
GTA är minst lika formmässigt fulländat som The Wire men borde egentligen applåderas ännu mer
för att de når individer som normalt lever helt fria från någon som helst tillgång till intelligent samhällskritisk kultur.
Kanske som om Lars von Trier fick spela in Die Hard 4.0.
måndag, april 21, 2008
Hurra för sönderhypade kriminellt korrupta dystopier
Etiketter:
die hard,
dystopi,
gta,
kriminaljournalistik,
kultur,
lars von trier,
skottland,
spel,
the wire