måndag, maj 21, 2007

En elektronisk värld håller andan

Det är inte långt kvar nu. Inte långt alls. Bara lite till.
Alltså tills Apple släpper iPhone och förändrar mina beteendemönster på det sätt som relevanta teknologiska innovationerna alltid förändrat oss.
Från nollan, hjulet, via Copernicus, Einstein, bröderna Wright, Marie Curie till Leo Fender och Wikipedia.
Men vem vet om det verkligen blir en succé? Världen är ju full av tvivlare. Full av riska-allergiska non-believers som trots det nya alternativets uppenbara fördelar väljer det sämre men redan invanda.
För mig är iPhone redan en succé. Den definierar idébilden av hur jag vill komunicera med mina vänner, hur jag vill arbeta, hur jag vill bära med mig mitt internet och min musik. Oavsett vilka som faktiskt köper iPhone så kommer den lämna efter sig glänsande tankar om en (kanske inte ännu realiserad) elegant uppkopplad framtid.
Lite som gamla Newton. Apples kommersiellt misslyckade handdator från tidiga 90-talet. Newton var nog mer revolutionerande än iPhone när den lanserades men välsignade ändå, med facit i hand, bara en liten grupp entusiastiska användare (som än idag håller liv i gårdagens framtid) innan den lades ner. Idéerna som föddes med Newton dog dock aldrig. De återföds med iPhone och fungerar inte de inte nu så kommer de fungera imorgon i iPhones efterträdare. Utvecklingen kommer aldrig att upphöra.
Men, mina kära tvivlare, man ska inte tro det blir framtid om inte nån sätter fart.

- Om parallellerna mellan Newton och iPhone
- Om att använda Newton idag

Bilden kommer från en Newton annons från 1994